Article 4 : Agost 2024

Efectividad de un programa de educación sanitaria con empoderamiento de pacientes con epilepsia

Isabel Manzanares, Mar Carreño, Sonia Sevilla, María Lombraña, Ana Grau, Estefanía Conde-Blanco, Antonio Donaire, María Centeno, Mariam Khawaja, Adelaida Zabalegui.


Avaluar l’efectivitat d’una intervenció educativa per a l’empoderament de persones amb epilèpsia en un hospital de referencia en aquesta malaltia.


Estudi quasi-experimental pre-postintervenció dut a terme en una unitat d’epilèpsia d’un hospital terciari (Hospital Clínic de Barcelona). Es va dissenyar un programa d’intervenció grupal d’empoderament dirigit a persones amb epilèpsia reclutades voluntàriament a consultes externes. La intervenció educativa va incloure: coneixement de la malaltia, tipus de crisi, tractament, actuació en cas de crisi, factors desencadenants, estil de vida, maneig de la medicació i adaptació a les demandes d’informació de les persones, i va ser dissenyada a partir de les dimensions d’empoderament amb l’ajuda d’un psicòleg especialitzat. L’objectiu del programa va ser empoderar a les persones a aplicar els coneixements i habilitats apresos amb el suport d’infermeres expertes que actuen com a facilitadores. Es van administrar qüestionaris validats pre i post intervenció per avaluar l’impacte de la intervenció en: ansietat i depressió, qualitat de vida, satisfacció amb l’atenció i cures a les persones amb epilèpsia.

Es van incloure 33 persones amb epilèpsia farmaco resistent o de difícil control amb menys de 10 anys d’evolució. Els principals resultats mostren que la satisfacció amb la informació va millorar significativament després de la intervenció infermera en els ítems d’informació sobre epilèpsia, el tractament, la provisió d’ajuda i el tractament de l’impacte de l’epilèpsia. En canvi la satisfacció amb la comunicació va disminuir després de la intervenció. No es mostren canvis significatius en la depressió i ansietat, qualitat de vida i satisfacció amb l’organització.

Aportació:

Els programes d’intervenció grupal per empoderar als pacients amb epilèpsia dirigits per infermeres milloren la satisfacció amb la informació sobre la malaltia. La intervenció educativa grupal permet compartir experiències, millorar els coneixements i habilitats en el maneig de la situació de salut. Així aquest estudi mostra l’impacte de les infermeres expertes en la promoció de la salut i les conductes saludables en persones amb epilèpsia. No obstant, calen més estudis amb una mostra més gran que corroborin aquests resultats i permetin avaluar l’impacte en la qualitat de vida, ansietat i depressió.


DOI: 10.1016/j.sedene.2022.12.001

Àmbit: Hospital tercer nivell

Indicadors bibliomètrics:

  • Nom de la revista: Revista Científica de la Sociedad Española de Enfermería Neurológica
  • Quartil (segons SCImago Journal Rank): Q4
  • Àrea ( segons SCImago Journal Rank): Nursing
  • Nº total de cites de l'article: 2
  • Impacte en xarxes socials (descàrregues, número de vegades que l’article ha estat compartit,...): 4 lectures (PlumX Metrics)