Article 3 : Juliol 2024

Everyday sexism in nursing degrees: A cross-sectional, multicenter study

Ainoa Biurrun-Garrido , Andres Llena-Riu , Maria Feijoo-Cid, Ramón Sebastián Torrente-Jimenez, David Cámara-Liebana, Ángel Gasch-Gallén


Descriure com els estudiants d'infermeria perceben el comportament masclista en la seva vida quotidiana a la universitat i durant la docència universitària.


Es tracta d’un estudi multicèntric desplegat durant la pandèmia COVID-19 en 8 facultats d’infermeria catalanes que parteix de l’evidència de que els masclismes quotidians són presents en la universitat i que l’estudiantat, tot i identificar-lo, es senten insegurs a l’hora de gestionar-lo. Encara hi ha llacunes en el nostre coneixement sobre la desigualtat i el sexisme quotidià pel que cal visibilitzar-lo i estudiar-lo per formar millor els nostres alumnes i dotar-los d'eines efectives d'identificació i acció.

Van participar 317 estudiants de 3r, 4rt de grau i 1r i 2n de postgrau, responent un qüestionari ad-hoc entre novembre de 2020 i març del 2021. Per a la percepció del sexisme i la discriminació, es va utilitzar l'Escala de Micromachismos hacia la Mujer, creada per Ferrer-Pérez et al. (2008) que mesura actituds i comportaments subtils que perpetuen la discriminació i la desigualtat de gènere en la vida quotidiana i es va adaptar a l’entorn acadèmic i a l’entorn de pràctiques.

Els resultats mostren que els estudiants no donen importància a les diferències entre gèneres en la implicació, la distribució de tasques i la presentació oral de treballs en grup. En aquest entorn, sembla que no hi ha cap percepció de situacions de poder o desigualtat. Les estudiants femenines van informar d'una freqüència més alta de contacte físic no desitjat que els homes; tanmateix, el percentatge va ser similar per a tots dos en pràctiques. El sexisme i la discriminació quotidians es van percebre a l'escola d'infermeria però no a les pràctiques.

Aportació:

El sexisme quotidià es percep a les titulacions d'infermeria en el context de les relacions dins l'escola, però no durant l'ensenyament a l'aula o en els entorns assistencials. Diversos mecanismes dificulten que els alumnes detectin conscientment aquestes conductes. Abordar el sexisme en la formació d'infermeria és necessari per garantir un entorn d'aprenentatge segur.


DOI: 10.1016/j.nedt.2023.106009

Àmbit: Universitari

Indicadors bibliomètrics:

  • Nom de la revista: Nurse Education Today
  • Quartil (segons JCI): Q1
  • Àrea (segons JCI): 9/191 Nursing
  • Nº total de cites de l'article: 2
  • Impacte en xarxes socials (descàrregues, número de vegades que l’article ha estat compartit,...): 22 descàrregues (PlumX Metrics)