Article 1 : Maig 2024

Can an individualized adherence education program delivered by nurses improve therapeutic adherence in elderly people with acute myocardial infarction?: A randomized controlled study

Elena Calvo, Silvia Izquierdo, Rocio Castillo, Elisabeth Césa, Gerard Domene, Ana Belén Gómez, Carmen Guerrero, Lola Andreu-Periz, Joan Antoni Gómez-Hospital, Albert Ariza-Solé.


L'objectiu d'aquest estudi va ser avaluar l'impacte d'una intervenció infermera en l'adherència terapèutica de pacients grans després d'un infart de miocardi en comparació amb un grup control.


Aquest projecte encapçalat per la Dra. Elena Calvo, infermera gestora de l’Àrea de Malalties del Cor de l’Hospital de Bellvitge i investigadora de l’IDIBELL, està emmarcat en el número creixent de pacients grans que pateixen un infart agut de miocardi ja que presenten major risc de complicacions i de baixa adherència a la medicació. Per tant l’estudi pretén avaluar l’impacte d’un programa educatiu en l’adherència terapèutica de pacients ≥75 anys després d’un infart de miocardi.

Es van incloure 143 pacients que van ser randomitzats a rebre un programa educatiu infermer específic o a rebre l'educació convencional. El programa educatiu va ser dirigit a familiars i pacients, i es va impartir als 3 i als 6 mesos de l’alta, amb l’objectiu de realitzar un seguiment i donar suport educatiu per millorar l’adherència terapèutica. Als 12 mesos, es va mesurar l’adherència aplicant diversos tests validats. Els principals resultats mostren que només el 21,5% dels pacients amb seguiment habitual van assolir una bona adherència, en el cas dels pacients que van rebre el programa educatiu el percentatge es va elevar fins al 51,9%.

Aquests resultats confirmen que una important proporció de pacients ≥75 anys amb infart agut de miocardi no mostren adherència al tractament farmacològic als 12 mesos. Tot i això, una intervenció educativa infermera s’associa amb una taxa d’adherència més alta. Aquests resultats ajuden a evidenciar la importància del rol de la infermera en la promoció de la salut de les persones grans que pot ser aplicable per millorar l’autogestió de les propostes terapèutiques de les persones amb d’altres patologies cròniques.

Aportació:

La intervenció educativa infermera emergeix com a factor decisiu per potenciar l'adherència al tractament en pacients majors de 75 anys amb infart agut de miocardi, subratllant el poder transformador del rol de la infermera en la gestió efectiva de les malalties cròniques.


DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2021.103975.

Àmbit: Hospitalització

Indicadors bibliomètrics:

  • Nom de la revista: INTERNATIONAL JOURNAL OF NURSING STUDIES
  • Quartil (segons JCI): Q1
  • Àrea (segons JCI): 1/191 NURSING
  • Nº total de cites de l'article: 10
  • Impacte en xarxes socials descàrregues i 46 vegades compartit en xarxes socials (PlumX Metrics)