Antonia Raya-Tena, Jaume Martín-Royo, Mercedes Bellido-Pérez, Gloria Sauch Valmaña, Anna Berenguera Ossó, M Dolores Soria-García, Sonia Ruíz-Serrano, Norma Lacasta-Tintorer, M Francisca Jiménez Herrera.
Explorar les experiències i emocions de les persones amb diagnòstic de depressió i comorbiditat física que van participar en una intervenció grupal psicoeducativa desenvolupada per infermeres d’atenció primària a Catalunya.
Aquest article analitza les experiències i emocions de persones amb depressió i comorbiditat física que van participar en una intervenció grupal psicoeducativa liderada per infermeres d’atenció primària a Catalunya. Mitjançant un enfocament qualitatiu i fenomenològic, l’estudi explora les percepcions tant dels participants com de les infermeres observadores, identificant diferències de gènere en l’expressió emocional, les estratègies d’afrontament i els canvis experimentats durant la intervenció.
Els resultats mostren que la intervenció grupal afavoreix la cohesió, el suport mutu i l’empoderament dels participants, contribuint a millorar les seves habilitats d’afrontament i el benestar emocional. A més, posa de manifest el paper clau de les infermeres com a facilitadores de processos terapèutics psicoeducatius i com a agents de canvi en la salut mental comunitària. L’estudi també evidencia diferències de gènere, ja que les dones expressen més obertament les emocions i valoren el suport grupal, mentre que els homes se centren més en aspectes pràctics i mostren una major reserva emocional.
Aquest estudi té una alta capacitat de translació a la pràctica infermera, ja que evidencia la viabilitat i eficàcia d’integrar intervencions psicoeducatives grupals en l’atenció primària, reforçant el rol autònom i competencial de la infermera en la promoció de la salut mental i el maneig de les comorbiditats des d’una perspectiva de gènere.
DOI: doi.org/10.1111/ijn.13157
Àmbit: Atenció primària
Indicadors bibliomètrics:
