Article 17 : Octubre 2025

A primary care psychoeducational group intervention for patients with depression and physical comorbidity: A qualitative study with a gender perspective

Antonia Raya-Tena, Jaume Martín-Royo, Mercedes Bellido-Pérez, Gloria Sauch Valmaña, Anna Berenguera Ossó, M Dolores Soria-García, Sonia Ruíz-Serrano, Norma Lacasta-Tintorer, M Francisca Jiménez Herrera.


Explorar les experiències i emocions de les persones amb diagnòstic de depressió i comorbiditat física que van participar en una intervenció grupal psicoeducativa desenvolupada per infermeres d’atenció primària a Catalunya.


Aquest article analitza les experiències i emocions de persones amb depressió i comorbiditat física que van participar en una intervenció grupal psicoeducativa liderada per infermeres d’atenció primària a Catalunya. Mitjançant un enfocament qualitatiu i fenomenològic, l’estudi explora les percepcions tant dels participants com de les infermeres observadores, identificant diferències de gènere en l’expressió emocional, les estratègies d’afrontament i els canvis experimentats durant la intervenció.

Els resultats mostren que la intervenció grupal afavoreix la cohesió, el suport mutu i l’empoderament dels participants, contribuint a millorar les seves habilitats d’afrontament i el benestar emocional. A més, posa de manifest el paper clau de les infermeres com a facilitadores de processos terapèutics psicoeducatius i com a agents de canvi en la salut mental comunitària. L’estudi també evidencia diferències de gènere, ja que les dones expressen més obertament les emocions i valoren el suport grupal, mentre que els homes se centren més en aspectes pràctics i mostren una major reserva emocional.

Aquest estudi té una alta capacitat de translació a la pràctica infermera, ja que evidencia la viabilitat i eficàcia d’integrar intervencions psicoeducatives grupals en l’atenció primària, reforçant el rol autònom i competencial de la infermera en la promoció de la salut mental i el maneig de les comorbiditats des d’una perspectiva de gènere.

 


DOI: doi.org/10.1111/ijn.13157

Àmbit: Atenció primària

Indicadors bibliomètrics:

  • Nom de la revista: International Journal of Nursing Practice
  • Quartil (segons JCI): Q2 (60/193)
  • Àrea (segons JCI): Nursing
  • Nº total de cites de l'article: 1
  • Impacte en xarxes socials (descàrregues, número de vegades que l’article ha estat compartit,...): 20 vegades compartit, 18 descàrregues en Mendeley.