Article 11 : Març 2025

Using LEGO® Serious Play for students' Critical-Reflective Reasoning development in the construction of the nursing metaparadigm

Sara Pedregosa-Fauste, Lorena L Tejero-Vidal, Fernando García-Díaz, Laura Martínez-Rodríguez


Descriure quins elements de pensament vinculen a l'aprenentatge del metaparadigma infermer mitjançant l'ús del mètode LEGO® Serious Play "four Cs"
Analitzar com aquest mètode ajuda a generar un pensament reflexiu crític en els estudiants d'infermeria durant el procés d'aplicació del coneixement teòric sobre el metaparadigma d'infermeria en una nova situació


L’educació superior d’estudiants d’Infermeria inclou el desenvolupament de competències que integrin coneixements, habilitats i actituds per donar resposta a les necessitats complexes de les persones sota un enfoc holístic i de contribució professional singular. Les metodologies d’aprenentatge necessiten evolucionar i adaptar-se a les noves necessitats i tendències actuals que facilitin l’aprenentatge significatiu dels estudiants.

La metacognició o capacitat d’analitzar com pensem inclou, en la professió infermera, el desenvolupament del procés de raonament crític estretament vinculat al procés de raonament clínic i a la presa de decisions complexes en l’àmbit assistencial. Els models infermers, fonamentals per entendre la ciència i l’art de la professió infermera, i la dificultat intrínseca dels estudiants per a la seva interpretació i integració des de la seva concreció inicial (metaparadigmes), són un clar exemple de la necessitat de trobar noves fórmules per a l’aprenentatge dels estudiants d’infermeria. En aquest sentit, les autores de l’article presenten una proposta fonamentada en el mètode LEGO® Serious Play que té el potencial de millorar les habilitats de pensament.

L’estudi segueix una metodologia fenomenològica interpretativa, integrant mètodes d'investigació qualitativa com a mitjà per dur a terme investigacions facilitades mitjançant el mètode LEGO® Serious Play.

Els resultats de l’estudi demostren que la majoria dels estudiants d'infermeria (n=280) van qualificar el mètode LEGO® Serious Play com a útil per a l'exploració, la reflexió i la traducció de conceptes abstractes i complexos. Sis categories van emergir: (a) Punt de partida; (b) Consciència; (c) Procés; (d) Treball en equip; (e) Capacitats i (f) Limitacions.

El mètode LEGO® Serious Play pot esdevenir un recurs innovador per a l’aprenentatge de metaparadigmes infermers i altres continguts abstractes dins el currículum del grau en Infermeria.


DOI: doi.org/10.1016/j.nedt.2024.106104

Àmbit: Educació superior infermera

Indicadors bibliomètrics:

  • Nom de la revista: Nurse Education Today
  • Quartil (segons JCI): Q1
  • Àrea (segons JCI): Nursing; Education
  • Nº total de cites de l'article: 2
  • Impacte en xarxes socials: 46 lectures, 23 vegades compartit (PlumX Metrics)